Tommaso Manzuoli detto Maso da San Friano, « La Deposizione della Croce »

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Tommaso Manzuoli detto Maso da San Friano (Florence, 1531 – 1571)

La Deposizione della Croce (Déposition de la Croix), 1567.

Huile sur toile,

Provenance :

Montepulciano, Église de Sant’Agostino.

Maso da San Friano [1]Tommaso Manzuoli, dit Maso da San Friano (Florence, 1531 – 1571) : peintre. Né à Florence dans le quartier de la porte de San Frediano (d’où dérive son surnom), il reçoit sa première formation dans l’atelier de P.F. Foschi, avant de côtoyer les grands du Maniérisme, en particulier Pontormo.

The altar keeps the canvas depicting the Pietà with the Saints Girolamo and Francesco, attributed to Tommaso Manzuoli known as Maso of San Friano and dated back to 1567.
 
The work, for its expressive peculiarities and the intense colorism, has all the characteristic for being included in the most selected Florentine anthology of painting of the second half of the 16th century. 
 
The Pietà of Montepulciano can be, therefore, considered a real masterpiece of sacred art and is joined to the poor catalogue of the wonderful and rare Maso of San Friano.

Notes

Notes
1 Tommaso Manzuoli, dit Maso da San Friano (Florence, 1531 – 1571) : peintre. Né à Florence dans le quartier de la porte de San Frediano (d’où dérive son surnom), il reçoit sa première formation dans l’atelier de P.F. Foschi, avant de côtoyer les grands du Maniérisme, en particulier Pontormo.